torsdag 23. august 2012

Jobbtur til Torfjellet

Avinor har flere navigasjonsanlegg for fly rundt om på Svalbard, og det var på tirsdag vi mistet kontakten med et av disse anleggene - DME Torfjell måtte besøkes!

Ettersom at det ikke var umiddelbar tilgang på helikopter, så måtte vi tenkte alternativt, og  vi bestemte oss for å prøve noe helt nytt - bestige posisjonen til fots. Vi tok oss inn til den russiske (tidligere) bosetningen, Pyramiden med en ordinær charter tur med en av de to båtene som går ukentlig til Pyramiden, og begynte bestigningen til Torfjell...

Selv om vi er på jobbtur, så tar vi med alt som er på billetten... Her har vi Nordenskjoldbreen i bakgrunnen, hvor vi fikk med oss en flott guidet tur fremfor den majestetiske brefronten.
 Turen gikk med MS Polargirl på vei til Pyramiden, og her er vi på broen for å gjøre avtaler med skipperen ombord.
 Her er vi på vei fra Nordenskjoldbreen og over mot Pyramiden (krysser Billefjorden). På veien over fjorden var det bespisning av fiskesuppe servert på akterdekket.
 Ankomst til Pyramiden. Bosetningen ble fraflyttet etter Operafjellulykken i 1986 hvor 141 omkom,- de fleste tilhørte nettopp Pyramiden. Etter ulykken ble det besluttet at bosetningen skulle legges ned, og dermed ventet en lang periode med forfall, og etterhvert også rassering og tyveri fra bosetningen.
Nå har russerne besluttet at bosetningen skal bevares, og derfor bor det nå noen få russere her gjennom hele året. Hotellet i byen skal gjenåpnes, og det er lys i flere av husene - det er bra!
 Vi kom raskt på hils med en av Pyramidens faste innbyggere, og Gena ga oss et tilbud som vi ikke kunne si nei til; pick-up transport så langt det gikk på det lokale (og ikke vedlikeholdte!) veisystemet...
 Det er slik Avinor sine utsendte medarbeidere transporteres i felten - på platten av en lokal pick-up. Her ser vi Pyramiden og Nordenskjoldbreen i bakgrunnen (bak støvskya)
 Her har oppstigningen til Torfjellet startet, og vi fant en fin og helt grei vei opp til Torfjellet som ligger drøye 800 moh. Flott turvær på vei opp, med flere plussgrader, og totalt vindstille...
 Jostein på vei opp.
 Her har vi Jostein på vei til toppe, og i bakgrunnen så ser vi Pyramiden, Billefjorden og Nordenskjoldbreen.
 På toppen av Torfjell. Nå ligger navigasjonsanlegget rett bak haugen.

Etter drøye 3 timer til fots, så er vi fremme til DME stasjonen på Torfjell. Nå venter litt arbeid (først og fremst for Jostein) med feilsøking for å få anlegget i orden igjen.

Når vi våknet på dag 2, så var vindstille- og sommervær snutt til å bli flere minusgrader og kuling vind. Vi hadde også fått litt snø i løpet av natten, men det var vi forberedt på. Her ser vi opprinnelsen til navnet på byen Pyramiden - fjellet Pyramiden med en topp som er fantastisk, og som kan ligne på nettopp en Pyramide.
 Et herlig skue utover fjellheimen...

På veien ned møtte vi noen små utfordringer i form av litt glatt føre i kombinasjon med bratte skråninger. Ingen problem for vante fjellfolk.
 Tilbake til Pyramiden stakk vi innom "Glasshuset" som ligger litt utenfor Pyramiden down-town. Huset er bygget av flasker i uliek farger, hvor disse danner flotte mønster - et morsomt byggverk!
 Flaskenes tidligere innhold er nok ulikt, men det er ikke usannsynlig at mange av de har inneholdt russisk vodka.
 Husene i Pyramiden, ble bygget for å være et utstillingsvindu av Sovjets velferd mot den vestlige verden. Husene er store og flotte, og flere av de er nå pusset opp med noen friske farger.
 Main street i Pyramiden.
 Her er hotellet med det lokale postkontoret og oversiktskart over byen.
 Her venter vi på at MS Langøysund skal komme til Pyramiden for å hente oss igjen. I baren på hotellet ble det russisk te, mens de fleste andre tilreisende sannsynligvis smaker den russiske nasjonaldrikken, Vodka!
 Her er Skansefjellet som ligger ved den idylliske Skansebukta hvor det ved to anledninger har vært forsøkt drift av Gipsgruve. De hvite feltene i fjellet er gips, og man kan forstå at dette fristet forretningsfolk for mer enn 100 år siden.

Dette ble to litt annerledes dager på "kontoret", og vi hadde en fantastisk tur hvor oppdraget ble løst til alles tilfredshet.

Litt spesielt var det at det 2 dager tidligere omkom en kvinne på en tilsvarende tur ved Esmarkbreen hvor turistene kom for nært innpå når breen kalvet - som Berserk gutta sier; "naturen gir og naturen tar..."