lørdag 20. april 2013

En annerledes dag på kontoret...

Ikke alle dagene er likedan på jobb. Et oppdrag som gikk ut på å finne ut om det gikk an å komme seg til et navigasjonsanlegg som ligger på en fjern fjelltopp med snøskuter, var både en flott, utfordrende og annerledes dag på jobben...

Et av navigasjonsanleggene som benyttes for innflygning til Svalbard lufthavn, ligger på fjellet Gunnarberget. Hit har vi til nå benyttet helikopter, men det er flere årsaker til at det er veldig greit å kunne benytte snøskuter. Det var ingen som hadde forsøkt dette tidligere, og dermed ble det Jostein og Carl Einar som fikk æren å være de lokale Amundsen og Nansen.

Vi pakket scooterne fredag ettermiddag, og var forberedt på minst en overnatting. Ruten var grovt som følger: Longyearbreen - Fardalen - Semmeldalen - Van Mijen Fjorden (kryssing til Nathorst Land) - ulike breer, daler og morener helt over til Van Keulenfjorden - Gunnarberget.


Vi hadde gjort en nøye analyse av mulige farer underveis, og alle mulige forhåndsregler var tatt for å unngå å komme i uønskede situasjoner. Her er det måling av istykkelse på Van Mijenfjorden.

Selv om personen på bilde manipulerer istykkelsen noe, så var det mer enn nok is til å bære våre ekvipasjer trygt over isen.

Vi fikk raskt svar på hvorfor helikopter har blitt foretrukket som transportmiddel til Gunnarberget. Etter ca 7 timer, var vi nær ved å gjøre vendereise til Longyearbyen, men et siste forsøk på å finne en vei gjennom en, i utgangspunktet, ugjennomtrengelig morene, gjorde at vi fant en liten elvedal som kunne følges. Det begynte å bli sent, men ingen grunn til å gi seg i et slikt fantastisk vær...


Det var faktisk denne bakken som skulle bli vårt endelige hinder for å nå toppen med scooter. Bakken var ikke av de aller bratteste, men at den var lang, brattest på de siste 100 meterne og ikke minst at det ikke lot seg gjøre å ha nok fart pga svært mye skavler mot toppen av bakken, gjorde at vi måtte kaste inn håndkle.
 Vi hadde tatt med ski for å ha mulighet til å ta oss frem om snøscooterne måtte gi tapt, og skiene fikk vi bruk for. Her er kl ca 0300 på natta, og midnattsola holder oss med selskap denne fantastiske natten.
 Jostein i fint driv på vei mot toppen. Fra der vi måtte parkere scooterne, tok det oss en drøy time på ski før vi nådde målet vårt. Vi lengtet etter et varmt måltid...


Endelig kom vi opp på eggen som skulle ta oss frem til selveste stasjonen. Her ser vi Gunnarberget DME åpenbare seg i midnattsola... motivasjonen var nå til å ta og føle på...

 Her har Carl "Nansen" Einar nådd frem til målet - godt fornøyd!!

 
...Og her er Jostein "Amundsen" nådd frem - godt fornøyd etter ca 10 timers ferd mot toppen - nå venter belønning med et godt varmt måltid på innsiden før soveposen skal gjøre natten komfortabel for oss noen timer.

På lørdag morgen ventet litt arbeid på oss. Her er ingeniør Jostein i gang med litt mekking på det avanserte utstyret som er med å gi en trygg landing på flyplassen.


Så var det bare å begynne på å nyte bonusen fra innsatsen dagen i forveien. Her har vi Jostein på vei ned den "umulige" bakken på telemarkski. Dette er forhold man bare kan drømme om!


Vi hadde egentlig ikke nådd vårt mål 100% dagen i forveien ettersom at vi ikke hadde nådd toppen med scooter, så vi benyttet 2-3 timer til å tråle nærområdet for mulige løyper opp til selveste toppen. Her ser vi Jostein på vei opp en mektig skråning som det gikk an å kjøre. Små marginer, men det gikk!


Og endelig - Jostein på toppen av Gunnarberget med scooter - her pumper adrenalinet gjennom kroppen!

 
På vei tilbake til Longyearbyen etter en fantastisk tur. Her inntas middagen på sledens spisebord i stekende sol - maten smaker aldri så godt som under slike forhold, og særlig når turen har vært så til de grader opplevelsesrik og vellykket!
Takk Jostein for en fantastisk tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar